Rólunk

Az akadémia, illetve a klub rövid történelmi múltjának, sikereinek áttekintése A 136 éves Újpesti Torna Egylet (a továbbiakban: UTE) Európa és hazánk egyik legrégebbi sportegyesülete. A klub közel másfél évszázados történelme alatt, egy nemzetközi szinten nagyhírű és elismert sportszakmai műhelyt hozott létre, mely számos olimpiai-, világ- és Európa-bajnok sportolót kinevelt. Egyesületünk hagyományai biztosalapot és identitást jelentenek minden sportolni vágyó fiatal számára.Meggyőződésünk, hogy a tradíciók tisztelete és megőrzése mellett a siker kulcsa, hogy figyelni és illeszkedni kell a folyamatosan változó nemzetközi sportélethez. Nyitottak vagyunk az újszerű szemléletmód befogadására, és magunk is törekszünk az új irányok feltárására. Elkötelezettek vagyunk a legfrissebb sporttudományi eredmények megismerésére és az ezekre épülő újszerű edzésmódszerek, fejlesztési gyakorlatok beépítésére.

Egy folyton változó világban fontosnak tartjuk, hogy folyamatosan keressük a fejlődés útjait. Klubunk hozzáállása teljes mértékben illeszkedik a modern sport szemléletéhez, amit korunk egyik leglátványosabb sportágában, a jégkorongban is bizonyítottuk. Akadémiánk mottója is hűen tükrözi gondolkodásmódunkat: „Tradíció és innováció”. Az UTE a XXI. századi sport kihívásaira válaszul alapította meg az UTE jégkorong akadémiát a jövő generációjának. Az államilag elismert intézmény kialakításában folyamatosan együttműködtünk a magyar kormányzattal. Az akadémiai-rendszer igazi áttörést jelenthet a magyar jégkorong sportnak és ennek egyik megkerülhetetlen műhelye Újpesten lesz. Hitvallásunk szerint egy sikeres akadémia felépítése négy alappilléren nyugszik:

  • A sport világában már bizonyított és sikeres sportegyesület
  • Egy elhivatott és professzionális szakembergárda
  • Egy jó hírű, minőségi oktatási intézmény
  • Megfelelő sportlétesítmények


Újpesten minden körülmény adott, hogy a legmagasabb színvonalat képviselő, elitképző központ jöjjön létre. Magyarország egyik vezető utánpótlás-nevelőegyesületeként a legmodernebb körülményeket tudjuk biztosítani a fiatalok számára, mind sportszakmailag, mind infrastrukturálisan. Minden utánpótláskorú magyar tehetségnek érdeke lesz lila-fehérben játszani. 

Az akadémia identitása és az erre épített stratégiája

A XXI. század elejére Magyarországon általánossá vált az elavult és lepusztult sportinfrastruktúra, emiatt valódi kihívás volt ezeken a helyeken minőségi sportéletet folytatni és kiemelkedő sportolókat nevelni. Az egész légkör nem volt vonzó a fiatalok számára és a szülők sem hozták le gyermekeiket jó szívvel ilyen körülmények közé. Az áttörést a 2010-es évek sportpolitikai fordulata jelentette, amikor a sport nemzetgazdaságilag kiemelt ágazattá emelkedett, és elkezdődött az elavult sporttelepek felújítása, illetve új és korszerű sportinfrastruktúra kiépítése. A kormányzati támogatásoknak köszönhetően az UTE régi ingatlanjai is megújultak és bővültek, amely a jégkorong szakosztályunkat is érintették. Megszépültek az öltözők és kiszolgálóterek, bővült a rendelkezésre álló eszközpark, és rövidesen átadásra kerül egy vadonatúj edzőcsarnok is. 

A jégkorongozóknak a fejlesztések elkészültével kétszer annyi jégidő áll majd rendelkezésre, mint korábban. Az infrastruktúra fejlesztése mellett a sportszakmai megújulást a TAO-támogatási rendszer bevezetése hozta. Az új finanszírozási forma megteremtette a lehetőséget, hogy növeljük a klubban sportolni vágyó gyerekek számát. Az UTE élt a lehetőséggel, hiszen az egyik legnagyobb utánpótlás-tömegbázist építette fel az elmúlt közel tíz évben. A megújított infrastruktúra és az utánpótlás-bázis szélesítése után a képzés minőségének további emelése volt a következő lépcsőfok. A minőség javítását, a sportelit-képzés megteremtését, és a legmagasabb szintű felnőtt sportolók kinevelését az akadémiai rendszerünkön keresztül szeretnénk megvalósítani. Ennek részeként érdemes megvizsgálnunk korunk társadalmi jelenségeit, fel kell térképezni a 15-21 éves korosztály érdeklődési körét és a helyi specialitásoknak megfelelően, a minőségi sport és a minőségi élet irányába kell terelni őket. A mai fiatalok számára kinyílt a világ és sokkal több elfoglaltság és lehetőség kínálkozik, mint a korábbi generációknak. 

A társadalmi átalakulások egyik lesújtó következménye, hogy a profi- és a szabadidősport is háttérbe szorult. Ez elindított egyfajta láncreakciót: az emberek kevésbé nyitottak és kíváncsiak a sportra, illetve a szülők is kevesebbet járnak sporteseményekre a gyerekekkel. A fiatal generáció sajnos kevesebbet találkozik a sport magával ragadó élményével, és emiatt kevesebb gyerek is akar sportolni. Az egyesületeknél a sportolói bázis emiatt lecsökkent és a kiválasztás is egyre nehezebbé vált, mert kevesebb gyerekből kell megtalálni a tehetséget. A társadalmi hatásokat sikeresen kompenzálta a sportpolitika egyfajta szemléletváltása, mely a bevezetett támogatási rendszernek köszönhetően visszaépítette a tömegbázist. A megváltozott életvitel és mozgásszegény életmód miatt a gyerekek átlagos fizikai állapota romlott és a sportra való fizikai alkalmasságuk lecsökkent. Régen a gyerekek elmentek biciklizni, vagy a grundra labdát rúgni az iskola után, addig ma hazamennek (általában kocsival, vagy busszal) és otthon leülnek az okos telefon, vagy a számítógép elé. Ez egy komoly társadalmi probléma, melyet csak széleskörű összefogással lehet kezelni. 

Feladatunknak érezzük, hogy megváltoztassuk a sportolók általános hozzáállását a tanuláshoz, a sporton kívüli ismeretek befogadásához. Sokszor a sport mellett nem fektetnek elég hangsúlyt a tanulásra, azt gondolják, hogy sportolóként kitüntetett szerep jár nekik, emiatt lemaradnak vagy elmaradnak a tanulmányaik során. Sokszor nem gondolkodnak előre és vakon bíznak, hogy biztosan profi sportoló lesz belőlük és abból fognak megélni. Célunk, hogy a tehetségük kibontakoztatása mellett kiművelt emberek legyenek, akik a sporton kívüli életben is megállják a helyüket. Ahogy az ókori görögök és az ókori keletiek is megmondták: „ép testben ép lélek”. A megalakuló jégkorong-akadémiánk egyik fő küldetése, hogy testben egészséges, lélekben ép, az egyesület múltjára büszke, a sikerért küzdeni tudó, motivált sportolókat képezzen.

A Magyar Jégkorong Szövetség – többek között – az alábbi stratégiai célokat határozta meg:

● A nemzetközi élvonalba tartozás;
● Erős, magyar alapú/társrendezésű bajnoki rendszer(ek) működtetése;
● A jégkorongozás mindenki által ismert és bárki részéről elérhető „nemzeti sportággá” fejlesztése a köz- és felsőoktatással együttműködésben;
● Professzionális működés a szövetség és klubok tevékenységében;
● Az állandó megújulási képesség fenntartása (Kaizen);
● A sportág családbarát jellegének megtartása, erősítése.

Meggyőződésünk, hogy a tanulás és az élsport közötti harmónia megteremtésére a legideálisabb működési modell az akadémiai rendszer. Ebben a formában az iskola és a sportegyesület együttesen, a tanulásra és a sportra fordítható idő optimalizálásával neveli a gyerekeket. A fiataloktól ugyanazt a fegyelmet és hozzáállást várjuk el a sportpályán és az iskolában, így egyetlen gyerek sem tudja majd kihasználni az iskola és egyesület között fennálló kommunikációs hiányokat, ahogy ez egy normál egyesületnél elképzelhető. Ebben az együttműködésben a tanulmányok és a sport nem két független terület egymástól. A fókusz természetesen a sportszakmai tevékenységekre helyeződik, de emiatt a tanulmányi eredmények és megfelelő tudás megszerzése nem csorbulhat. A tanulásra, a sportra és a gyerekek nevelésére együttesen fókuszáló programokkal célunk a sportolók későbbi életpályájának megalapozása.A jövő építése mellett fontos, hogy korunk társadalmi jelenségeire is válaszokkal kell szolgálnunk. Az akadémiai rendszer egyik erőssége, hogy a gyerekek előre tervezhető időbeosztás alapján élik mindennapjaikat. A sportfoglalkozásokkal és a tanulással legkésőbb kora estére végeznek (természetesen ez korosztályspecifikus), így szabadidejükben mással is tudnak foglalkozni. A szülők válláról is komoly terhet veszünk le azzal, hogy nem kell külön megszervezni, hogy az iskolából a sportfoglalkozásra miként jut el a gyerek. 

Az időbeosztásnak köszönhetően egy akadémista a délutáni tréning végére már az iskolát, az edzést, és a tanulószobát is megjárta. Ez társadalmi szempontból is sokat segíthet a családokon, hiszen több minőségi idő jut egymásra otthon. További előny, hogy a szakemberek előre beosztják a fiatalok sportra szánt idejét (ebbe beletartozik a testnevelésóra is), ami elképzelhetetlenül nagy lehetőség a képzés hatékonysága szempontjából. A jégkorongban is nagyon sok múlik az úgynevezett száraz edzéseken (nem jégen történő edzés, pl: az úszóedzés), mely megfelelő szakember irányítása mellett segíti a jeges edzéseket. Összefoglalóan a sportszakmai fejlesztéseknek fő célja a jégkorong tömegbázisának a szélesítése, a nagyobb merítésnek köszönhetően még több tehetség kiválasztása és nekik a fizikai illetve szellemi potenciáljának a kiteljesítése. Az akadémiai rendszerünk küldetése, hogy ne csak kiváló sportembereket, hanem kiváló sportszerető embereket neveljünk, akik később edzőként, sportszakemberként, mecénásként vagy csak szurkolóként részt vállalnak és éltetik a magyar jégkorongsportot. Identitástudatunk alapja az általános közösségi értékekre épül, ezen felül kiemelt szerepet szánunk az „újpestiség” hagyományainak ápolására, valamint a nemzeti identitásunk erősítésére a sporton keresztül. Elsősorban személyes példamutatással neveljük sportolóinkat a közösségi értékekre, toleranciára, empátiára, az emberi jogok tiszteletben tartására, a nemzeti egység kifejezésére. Figyelmet fordítunk a megfelelő nemzeti identitástudat kialakítására, az egészséges életmódra nevelésre, a sportolók értelmi és érzelmi fejlődésére, személyiségük tiszteletben tartására. Az akadémia hallgatóit nem érheti hátrányos megkülönböztetés vallási, etnikai vagy egyéb tulajdonsága, meggyőződése miatt. Fontosnak tartjuk, hogy minden sportolónak lehetőséget adjunk kultúránk megismerésére és megélésére, egyébképességeinek, érdeklődésének, illetve távolabbi céljainak megfelelő programok,tevékenységi formák végzésére.

Az akadémiánk stratégiája egy tudatosan megtervezett szakmai programon és fejlesztési terven alapul. Ez korcsoport specifikusan tartalmazza heti és napi bontásban a sportolók edzésének felépítését, időbeosztását, és az egyes korcsoportok által fejlesztendő kompetenciákat, figyelembe véve az adott korosztályon belüli fejlettségi életkort. Az általunk alkalmazott kilenc szakaszos modell valamennyi sportolóra kiterjedő, egységes fejlődést és fizikai, technikai szintet biztosít minden korosztályban. Ez mérhető és összehasonlítható, ami hasonló erősségű sorokat és kiszámítható alap játékosállomány kialakítását teszi lehetővé. Az UTE felnőtt jégkorongosai az UTE Profisport Kft. által fenntartott első osztályú csapatban játszanak. Az utánpótlás korosztályú és a felnőtt sportolók ugyanazokat a létesítményeket használják és ugyanazon edzők tartják számukra az edzéseket. A fiatalok fejlődését folyamatosan figyelemmel kíséri és értékeli az edzői stáb mellett az akadémiai vezetés is. Kiemelt fontosságú számunkra, hogy minden korosztályból kineveljük azokat a játékosokat, akik a felnőtt csapatunkat tudják majd erősíteni. A szakmai küldetésünk mellett financiális érdekünk is, hogy a befektetett idő és energia után egy-egy játékos megtalálja a helyét a „nagy csapatban”. Ennek hiányában más klubtól, netán külföldről kell szerződtetni olyan sportolókat, akik a profi csapat alapját képezhetik. A presztízsveszteségen felül, ez jelentős anyagi terhet jelent a klubszámára. 

Egy-egy kinevelt, nemzetközi szintű tehetség javítja a felnőtt csapateredményességét, jó hírét viszi az UTE akadémiának és egy-egy játékos népszerűsége növelheti a nézőszámot valamint a szponzorok érdeklődését. A szakmai munkában a fiatalok mellett részt vállalnak a „kiöregedő” UTE játékosok, illetve a sportág újpesti ikonjai is. Az országhatárainkon kívüli tapasztalatok és módszerek hasznosítása érdekében pedig külföldi edzőket is foglalkoztatunk. A tehetség kibontakoztatásához szükséges, hogy az önbizalom, a bátorság és a versenyszellem kialakítása ne mellőzze a segítőkészséget és az együttműködést. A kooperációk által a hallgatók úgy erősödhetnek és érhetnek el eredményeket, hogy teljes mértékben önállóak maradnak. A szülők támogató hozzáállása, a kiemelkedő képességű edzőink és munkatársaink együttműködése, a fiatalok célirányos áldozatvállalása illetve töretlen motivációja teszi lehetővé, hogy a fejlődés a vártnál gyorsabban valósulhasson meg. 

Szervezetirányítási alapok, szabályok

Akadémiánk küldetése az egyesületi utánpótlás nevelés szintjének a meghaladása, a minőségi sportoktatás feltételeinek megfelelő kialakítása a sportakadémiákra vonatkozó sajátos jogi és gazdasági szabályozás adta lehetőségek között. A változó körülményeknek való megfelelés a sport területén, a modern edzésmódszerek és sportot érintő egészségtudományi eredmények felkutatása és alkalmazása. Stratégiánk ehhez igazodóan az infrastruktúra (létesítmények, technikai eszközök) folyamatos fejlesztése, a scouting tevékenység optimális formáinak feltárása és alkalmazása. A szakmai programunk kidolgozásával és végrehajtásával fizikailag, technikailag illetve pszichikailag is felkészült, nemzetközi szintű felnőtt játékosok kinevelése. Küldetésünk és stratégiánk megvalósulását segítik operatív céljaink: 

  • A szükséges szervezet és eljárásrend kialakítása
  • A szakmai stáb folyamatos képzése és elkötelezettségének folyamatos fenntartása 
  • Az erőforrások felkutatása és optimális felhasználása. 

Eredményeink mérhetők a scouting tevékenységgel érintett fiatalok és az akadémia sportolóinak a számával, valamint az első osztályban, a válogatottban és nemzetközi szinten játszó volt akadémistáink teljesítményével. Kapcsolatunk az anyaegyesülettel kettős jellegű. Egyrészt az UTE az Akadémia, mint sportvállalkozás (kft.) alapítója, másrészt az Akadémia utánpótlás-bázisa. Joga lenne tagi határozatokkal „beleszólni” a napi működésbe, de szerepe csupán stratégiai ellenőrzőként és alapvető jogi és gazdasági kérdésekben van: költségvetés, likviditási terv elfogadása, nyomon követése, meghatározott mértékű kötelezettségvállalás engedélyezése.